Tehdasvierailu Doroteaan - Ruotsin Etelä-Lappiin
Club Solifer Finland toteutti pitkään suunnitelmissa olleen
vierailun SoliferPolarin tehtaille
lokakuun lopussa.
Lähdimme matkaan kahdella
minibussilla sunnuntaina 28.10. kohti Vaasaa.
Toinen minibusseista kulki Paimiosta Littoisten ja Porin kautta, ja
toinen reittiä Espoo, Ylöjärvi, Ruovesi ja Virrat. Meitä matkalle lähtijöitä oli yhteensä 18
henkilöä. Käytimme osallistujille niin
sanottua ovelta - ovelle menettelytapaa.
Olimme illansuussa Vaasassa, josta alkoi 4.5 tuntia kestänyt Merenkurkun
ylitys Uumajaan Ruotsin puolelle. Ajoa
kuutamoisessa, tosin varsin kylmässä -19c, yössä noin 250 km Doroteaan Ruotsin
Etelä-Lappiin. Perille saavuimme aamuyön
tunteina.
Dorotea on pieni idyllinen kylä, jossa sijaitsevat SoliferPolarin
tehtaat, sekä pääosin muutamia alaan läheisesti liittyviä yrityksiä. Toki paikkakunnalla on olemassa myös muuta
tuotannollista toimintaa. Tavoitteenamme
tällä matkalla oli tutustua kuinka ne matkailuvaunut käytännössä valmistetaan.
Maanantaiaamupäivä kului itse paikkakuntaan tutustumiseen. Varsinaiseen asiaan pääsimme iltapäivän
koittaessa. Ensimmäinen kohteemme oli telttoja
valmistava Svenska Tält, joka on tällä hetkellä ainoa pohjoismaissa telttoja
valmistava yritys. Vierailupaikka oli hyvin mielenkiintoinen. Nyt me siellä vierailleet tiedämme mitä
tapahtuu ostaessamme liikkeestä matkailuajoneuvoomme sen standby- tai
etuteltan.
Vierailut jatkuivat iltapäivän mittaan kalusteita valmistavalla
tehtaalla, ajoneuvojen varusteluun erikoistuneella yrityksessä, sekä
varaosavarastossa.
Illalla meillä oli yhteinen keskustelu- ja kyselytilaisuus
SoliferPolarin edustajien kanssa.
Paikalla oli yrityksen ylintä johtoa, mukaan lukien heidän
tuotekehityksestä vastaava pääsuunnittelija.
Antoisat keskustelut jatkuivat illallisen merkeissä pitkälle iltaan.
Seuraavan päivän kohteina olivat elementtitehdas, jossa seinä- ja
pohjarakenteet muotoutuvat, sekä kokoonpanotehdas. Täällä matkailuvaunut saivat lopullisen
muodot ja varustelut asiakkaan tilauksen yhteydessä tekemien toivomuksien
mukaisesti. Tuotannon viimeisenä
vaiheena oli varsin vetinen tiiviystesti, jonka jälkeen tuote oli valmis
luovutettavaksi eteenpäin.
Viimeisenä kohteenamme ennen paluumatkalle lähtöä oli matkailuvaunumuseo. Mielikuva vahvistui miten tai missä
olosuhteissa noin 40 vuotta sitten matkailtiin.
Osattiin sitä jo tuolloin.
Perusasiat sinänsä eivät ole muuttuneet miksikään noista ajoista. Tekniikkaa ja varusteita on vaan tullut
lisää, antaen samalla meille lisää mahdollisuuksia.
Yöllä oli satanut lähes 20
cm lunta. Tosi
talvisissa maisemissa aloitimme museolta paluumatkan. Illan pimentyessä ilma vaihtui railakkaaseen
syysmyrskyyn vähän ennen Uumajaa. Se
siitä lumesta tällä erää. Yövyimme
sataman lähellä olevassa hotellissa.
Istuimme yhdessä iltaa ja muistelimme mitä kaikkea tällä reissulla oli
tullut nähdyksi ja koetuksi.
Neljä päivää, perillä seitsemän eri kohdetta, lähes 1500 km. Saihan sitä istua
autossa, mutta oli se sen arvoista.
Matka täytti täysin odotukset, ellei jopa ylittänyt niitä. Olimme kaikki yhtä mieltä, että kyllä tämä
kannatti tehdä.
Tiedämme ja tunnemme mistä ja miten se Matkailuvaunu muotoutuu, ja mitä
sen tekeminen pitää sisällään. Suuret
kiitokset tästä kaikille isännillemme sekä Ruotsin että Suomen SoliferPolar-
henkilöstölle, jotka tekivät tämän meidän tutustumismatkan mahdolliseksi.
Raimo
& Marikka